Koncerter
Bagom sangen...

Taberens Søn
Der er to historier, om Taberens Søn. Johnny, Lilholt og jeg tog til bokse-stævner i Aalborg og Randers - det var lige i starten af Brian Nielsen, og slutningen af Gert Bo, tror jeg. En gang s...

Taberens Søn

Der er to historier, om Taberens Søn.

Johnny, Lilholt og jeg tog til bokse-stævner i Aalborg og Randers - det var lige i starten af Brian Nielsen, og slutningen af Gert Bo, tror jeg.

En gang så vi en lille, vindtør irer ankomme til ringen, mutters alene. Ingen sekundant, træner, kind-hest-klapper, eller hvad nu de har med sig. Han stillede selv skamlen op i hjørnet af ringen, og satte sig dér, mens han ventede på ham, der skulle komme og tæske ham. Han var en journey-man - én der mere eller mindre tar' rundt i bokse-cirkus, som dén, der skal tabe til de nye, lokale opkomlinge...

Jeg tænkte - han har sikkert en katolsk kone og et hav af unger, hjemme i Tipperary eller Galway. Når han kommer hjem efter endnu en ydmygelse, aner han måske knapt, hvor han har været. Og hjemme i Irland, er han bare en af the regulars på pubben, lissom alle de andre, bare med et lidt andet arbejde.

Det var ham, der satte gang i ideen til sangen.

Jeg var optaget af konkrete synsvinkler, da jeg skrev den. Det er jo lissom en teater-scene. Der er de hér få kulisser, og disse tre personer. - Hvor ser vi det fra? Hvad er kamera-vinklen? - Hele sangen er jo samtale. Først mellem de tre, så en indre monolog med sig selv, hos faren...
Det stod klart for mig, at jeg ikke kunne lade far, mor og søn sidde og skændes i stuen, hele sangen igennem. Der måtte bevægelse til. Så far må udenfor på terrassen, en tur - hvilket gir' mulighed for at lade ham kigge ind på de andre, og se det hele lidt udefra...

Taberens Søn kredser jo om ét af de eneste temaer, jeg dybest set tror, en mand kan skrive om: At ha' værdighed - miste den, og som i sangen hér, forsøge at genvinde den.

Jeg skrev Taberens Søn i Møllestien, i Århus centrum, hvor jeg boede fra omkring '86.
Det gik stærkt, en times tid højest - så var den færdig. Sangen er bygget op i den meget simple rime-form, man lidt hurtigt kan kalde "slut-rim i hver anden linie". Det er en ukompliceret, legende form, som man kommer ud over stepperne med. - Det var mest et spørgsmål om at se udgangs-punktet, nemlig den irske bokser - og så et hverdags-scenarium, hjemme fra mine gader, for sig, og hele tiden "passe sin metier", hvilket for mig vil sige at være tro mod emnet, og kun skrive ud fra dét, man kender. Sprog, kulisse, typer, der passer sammen. Resten var retorik og rim.

Det var før computer, så jeg havde bare griflet sangen ned på et par A4-sider. Da vi gik i studiet for at indspille den første Dalton-plade, havde jeg sangen med inde over, men den blev valgt fra, som uegnet, til projektet - hvilket jeg var enig i.
Jeg bad teknikeren i studiet lave en optagelse af Taberens Søn - bare mig og guitar - så den i det mindste var indspillet. Desværre blev den optaget på et lille, snoldet digital-bånd, som forsvandt i den almindelige tummel.

Flere år senere, da jeg indspillede CD´en, Jern, kom jeg i tanke om sangen om bokseren, og hans ballade med familien. Men væk var den - osse
A4-siderne. Så dén version der findes nu, er en næsten ti år yngre genskrivning, efter hukommelsen. - Tænker nogen gange på, det ku' være skægt, hvis digital-båndet fra Dalton-session'en dukkede op - og høre, hvilken version, der er bedst...

Ps.: Hør The Pogues / Shane MacGowan's, "Fairytale of New York" - en anden sang, med indbygget skænderi...

Gå til sang

Ord

Staklernes hus

Allan Olsen på Det Kongelige Teater & Aarhus Musikhus

10.05.2013

2 aftener i selskab med: Marie Bergman, Randi Laubek, Annika Aakjær, Maria Timm & Dorthe Gerlach.

www.cheaploeweoutlet.com

En af de store – og meget mere…
Sangeren og sangskriveren, Allan Olsen er indiskutabelt en dansk sværvægter, inden for sin metier. Med sit store publikum, 16 udgivelser og adskillige Music Awards, har han gennem mere end 30 år cementeret sin rolle som kunstneren, der lyttes til, såvel smalt som bredt.
Senest har Olsen glimret med sit album, JØWT, en anmelder– og salgssucces, der har vendt
op og ned på en hel del, i den danske pladebranche.

Det Kongelige Teater og Århus Musikhus er ligeledes to af de helt store…
Den 10. og 17. November, 2013, danner disse to fornemme scener, ramme om et par helt specielle – og store aftener, med Allan Olsen’s sange.
Det er bestemt ikke første gang, Allan Olsen betræder den store scene, i Århus Musikhus.
Derimod har hverken han eller Det Kongelige, tidligere haft fornøjelsen af hinandens selskab.
Den gamle scene har de seneste år haft fint besøg af store sangskrivere, som Nick Cave og Randy Newman, men yderst sjældent af danske navne.
Så den 17. november bliver én af de helt store Olsen-aftener…

Men ikke nok med det….
Fem sangerinder – fire danske, og en svensk – vil fortolke Allan Olsen-sange, akkompagneret af det bedst tænkelige backingband.

Sangerinderne er:
Randi Laubek
Marie Bergman (SE)
Maria Timm
Annika Aakjær
Dorthe Gerlach

Husorkester:
Lars Skjærbæk
Troels Skjærbæk
Palle Hjorth
Rasmus Valldorf

Naturligvis vil Allan Olsen selv deltage i festlighederne. Således vil koncerten vil være opdelt i to afdelinger - én med d’damer’s fortolkninger, samt én, hvor Olsen optræder, sådan som vi kender ham…

Det er første gang, Allan Olsens sange fortolkes af andre, i en så stor og imponerende sammenhæng, og d’damer har naturligvis fået frit lejde, i udvælgelsen og bearbejdningen af ’nestorens’ velprøvede bagkatalog.
Det bliver spændende. Og i hvert fald stort…

10. November: Aarhus Musikhus
17. November: Det Kongelige Teater, Gl. Scene

Forsalg starter søndag den 12. Maj kl. 10:00 på billetlugen.dk

Jøwt har siden udgivelsen 4. marts ligget i toppen af hitlisten og solgt guld. Jøwt forhandles i hele landet hos Stereo Studio, mange SPAR-købmænd, samt er tilgængeligt hos Itunes og TDC-Play.

elevator shoes

elevator casual shoes

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C