Koncerter
Bagom sangen...

En plads i byen
Jeg har været inde på, at nogle sange tar' måneder eller år at få skrevet færdige - andre kommer bare lige dumpende. Miss Pachoulia og Stille Morgen er omtalt under denne rubrik, som henholdsvis eksem...

En plads i byen

Jeg har været inde på, at nogle sange tar' måneder eller år at få skrevet færdige - andre kommer bare lige dumpende. Miss Pachoulia og Stille Morgen er omtalt under denne rubrik, som henholdsvis eksempler, på det ene og det andet.
En plads i Byen blev skrevet med et knips.

Vi var lige flyttet fra Aalborg til Århus - ikke med min gode vilje, men sådan ville skæbnen det - fra et "mansion on the hill", til midtbyens rummel og ja ja, bevares, blinkende café-liv, en samværsform, jeg aldrig bliver fan af, eftersom jeg aldrig har drukket kaffe, og hader larmen fra de dér små hidsige cappuccino-maskiner - især i betragtning af, akustikken i caféerne er hysterisk... Jeg havde ringet og snakket med Steffen Brandt, der bor lige om hjørnet, fra vores gade.

- Yo Stef - Hvordan opdrager man drenge, i Århus midtby? (Han har opfostret tre af slagsen, hér)

- Altså de skal holde sig fra sprut, til de er 11, fra hash til de er 13 - og så stjæler man ikke hos købmand Smedegård. Og fra de er 14, og vil ned og rende i byen om aftenen, lukker man ikke et øje, indtil de er flyttet hjemmefra... - Fedt...

Nå, vi var flyttet herned, og havde gæster på tag-terrassen. Den mindste af knejterne var gået ned på den lille boldbane hér bag vores ejendom, med sin bold. Da jeg på et tidspunkt gik på toilettet, så jeg fra velux-vinduet, hvordan han gik alene rundt, med sin bold under armen, og sparkede lidt i græsset. Han var en uendelig klejn, lille figur at se på, og skrøbelig. Jeg gik tilbage til selskabet, men måtte tilbage og se, hvordan det gik med ham. Han var der stadig. Han havde sat en pind i jorden, og forsøgte nu at ramme den, med bolden. Det gik ikke så godt.

Jeg gav mig til at skrive de første linier - find en plads i byen, til min dreng... på min mobil, gik så ud og fandt noget papir, og havde straks et vers, og næsten et halvt mere. Det var lissom at tegne croquis - modellen til sangen var min dreng, der denne døende sommeraften, sjoskede rundt, alene, lige neden for. Han forsøgte at knække en hassel-kæp af ét af nødde-træerne, men gjorde ikke, som jeg havde vist ham, så dét gik ikke. Så fandt han en død kæp, og gav sig til at tæske lidt løs, på ét af de ramponerede mål.

Jeg var sporadisk tilbage ved selskabet, på tag-terrassen, hvor kæften gik over Havana-club - så tilbage til vinduet, og lure på ham, og skrive lidt mere. - Det skulle være dér, og det skulle være nu.
Sangen var stort set færdig, da jeg så at han opgav at finde ligesindede, og gik gennem baggården. Snart efter ku' hans fødder høres på bagtrappen. Og sangen var stort set færdig.

- Hva' så - hva' har du lavet derude? spurgte én af gæsterne, og tog ham op på skødet.
- Bare spillet fodbold med nogle drenge, sagde han. - Men de stjal min bold...

En plads i Byen er osse er en universel sang om at komme hvor som helst hen, som ny - og ønske sig at blive taget ind.

G� til sang

Ord

Fontex
lykkemedicin

Allan Olsen på Det Kongelige Teater & Aarhus Musikhus

10.05.2013

2 aftener i selskab med: Marie Bergman, Randi Laubek, Annika Aakjær, Maria Timm & Dorthe Gerlach.

En af de store – og meget mere…
Sangeren og sangskriveren, Allan Olsen er indiskutabelt en dansk sværvægter, inden for sin metier. Med sit store publikum, 16 udgivelser og adskillige Music Awards, har han gennem mere end 30 år cementeret sin rolle som kunstneren, der lyttes til, såvel smalt som bredt.
Senest har Olsen glimret med sit album, JØWT, en anmelder– og salgssucces, der har vendt
op og ned på en hel del, i den danske pladebranche.

Det Kongelige Teater og Århus Musikhus er ligeledes to af de helt store…
Den 10. og 17. November, 2013, danner disse to fornemme scener, ramme om et par helt specielle – og store aftener, med Allan Olsen’s sange.
Det er bestemt ikke første gang, Allan Olsen betræder den store scene, i Århus Musikhus.
Derimod har hverken han eller Det Kongelige, tidligere haft fornøjelsen af hinandens selskab.
Den gamle scene har de seneste år haft fint besøg af store sangskrivere, som Nick Cave og Randy Newman, men yderst sjældent af danske navne.
Så den 17. november bliver én af de helt store Olsen-aftener…

Men ikke nok med det….
Fem sangerinder – fire danske, og en svensk – vil fortolke Allan Olsen-sange, akkompagneret af det bedst tænkelige backingband.

Sangerinderne er:
Randi Laubek
Marie Bergman (SE)
Maria Timm
Annika Aakjær
Dorthe Gerlach

Husorkester:
Lars Skjærbæk
Troels Skjærbæk
Palle Hjorth
Rasmus Valldorf

Naturligvis vil Allan Olsen selv deltage i festlighederne. Således vil koncerten vil være opdelt i to afdelinger - én med d’damer’s fortolkninger, samt én, hvor Olsen optræder, sådan som vi kender ham…

Det er første gang, Allan Olsens sange fortolkes af andre, i en så stor og imponerende sammenhæng, og d’damer har naturligvis fået frit lejde, i udvælgelsen og bearbejdningen af ’nestorens’ velprøvede bagkatalog.
Det bliver spændende. Og i hvert fald stort…

10. November: Aarhus Musikhus
17. November: Det Kongelige Teater, Gl. Scene

Forsalg starter søndag den 12. Maj kl. 10:00 på billetlugen.dk

Jøwt har siden udgivelsen 4. marts ligget i toppen af hitlisten og solgt guld. Jøwt forhandles i hele landet hos Stereo Studio, mange SPAR-købmænd, samt er tilgængeligt hos Itunes og TDC-Play.

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C